
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za avgust 2009 

 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA  

Sloboda medija i pravo na slobodu izraţavanja, kroz pravo na javno informisanje, 

uređeni su, pre svega, Zakonom o javnom informisanju. Ovim zakonom se garantuje 

sloboda izraţavanja, zabranjuje njeno ograničavanje, bilo kakav pritisak ili uticaj na 

medije. U posmatranom periodu, zabeleţene su različite povrede slobode izraţavanja, a 

ovde su izdvojene one karakteristične.  

 

1. Pretnje i pritisci 

1.1. Aleksandrovac, 2.8.2009 - Dobrila Vukojević, načelnica Uprave 

aleksandrovačke opštine, zabranila je dopisniku Blica Gvozdenu Zdraviću ulaz u 

salu SO Aleksandrovac, gde je povodom posete ambasadora Slovenije i Holandije 

toj opštini organizovana konferencija za novinare, preneo je ovaj list. Dobrila 

Vukojević je novinarima izjavila da iza zabrane stoje protokolarni razlozi, 

odnosno zahtev sluţbe marketinga AD „Vino-Ţupa“ koja je organizovala posetu 

ambasadora toj opštini. U sluţbi marketinga „Vino-Ţupe“ tvrde da su upravo 

suprotno insistirali da konferenciju za novinare ambasadora Slovenije i Holandije 

prati što veći broj novinara.  

1.2. Lazarevac, 3.7.2009 – Lokalna televizija Kolubara RTL  iz Lazarevca 

skinuta je sa ponude kablovske distributivne mreţe Kopernikus u Lazarevcu, 

Lajkovcu, Aranđelovcu i Topoli, uz inicijalno obrazloţenje da su u pitanju 

tehnički razlozi. U televiziji Kolubara RTL, međutim, smatraju da je razlog 

izveštavanje o malverzacijama u Rudarskom basenu Kolubara. Direktor 

Kopernikusa, Srđan Milovanović, u odgovoru na protest Udruţenja novinara 

Srbije, potvrdio je da isključenje nije posledica tehničkih razloga, a skidanje 

Kolubare RTL sa ponude pokušao je da opravda činjenicom da ta televizija nema 

dozvole Radiodifuzne i Agencije za telekomunikacije. (detaljnije u analizi na 

strani 3) 

1.3. Kraljevo, 6.8.2009 - Novinaru Jovanu Slijepčeviću, dopisniku dnevnog 

lista Alo! iz Kraljeva, nepoznata osoba pretila je zbog tekstova koje je pisao o 

navodnom seksualnom zlostavljanju ţandarma koje je isti navodno doţiveo u 

ordinaciji lekara u tom gradu. Prethodno je dnevni list Kurir, za Slijepčevićeve 

tekstove izneo tvrdnju da su podmetačina hrvatske i albanske obaveštajne sluţbe.  

1.4. Priboj, 7.8.2009 - Dragomir Minić, zamenik predsednika opštine Priboj, 

uputio je pretnje Danici Gudurić, glavnoj i odgovornoj urednici Radio Lima i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za avgust 2009 

 

saradnici Sandžaka Danas. Nakon saznanja da je bilo problema na gradskom 

bazenu, Gudurićeva je pozvala Mišu Ječmenicu, direktora Sportskog centra. 

”Ječmenica je bio izuzetno korektan u razgovoru, ali je njegov telefon uzeo 

Dragomir Minić, zamenik predsednika opštine Priboj i počeo da mi psuje majku i 

preti da će zatvoriti Radio Lim, izjavila je Danica Gudurić.  

1.5. Guča, 8.8.2009 - Izveštači sa Sabora trubača u Guči negodovali su zbog 

pozivanja novinara Blica i Večernjih novosti na razgovor u policiju. Novinari su 

bili saslušavani zbog izveštavanja su o incidentu u kome je Francuska drţavljanka 

od strane pripadnika obezbeđenja izbačena iz Doma kulture u Guči i vređana na 

rasnoj osnovi. Predsednik izvršnog odbora UNS Petar Jeremić uputio je protest 

organizacionom odboru dragačevskog sabora zbog toga što se saslušavaju 

novinari, umesto da bude saslušan vinovnik incidenta. 

1.6. Priština, 16.8.2009 - Novinara Blica sa Kosova Nedeljka Zejaka napala su 

dvojica članova biračkog odbora u Lapljem Selu, jedan iz SPS-a, a drugi iz grupe 

građana „Vidovdan“, na lokalnim izborima odrţanim u skladu sa odlukom Vlade 

Srbije. Blic piše da je član biračkog odbora iz SPS fizički nasrnuo na Zejaka i 

pokušao da mu oduzme fotoaparat, dok je član biračkog odbora iz „Vidovdana“ 

pretio tom novinaru likvidacijom zato što je napisao kritički tekst o politici SPS-a 

na Kosovu. 

1.7. Beograd, 17.8.2009 – Siniši Vučiniću, koji se predstavlja kao predsednik 

Inicijativnog odbora Srpskog četničkog pokreta Republike Srpske i nekadašnji 

funkcioner JUL-a, posle saslušanja kod deţurnog istraţnog sudije, određen je 

pritvor do osam dana. Vučinić je saslušan po predlogu Trećeg opštinskog javnog 

tuţilaštva u Beogradu, zbog sumnje da je počinio krivično delo ugroţavanja 

sigurnosti, jer je krajem juna putem javnih pisama pretio smrću novinaru Milošu 

Vasiću i narodnom poslaniku Ţarku Koraću. Istraţni sudija odredio je pritvor 

zbog opasnosti da bi Vučinić mogao da ponovi delo. 

1.8. Beograd, 20.8.2009 - Narodni poslanik Ţarko Korać dao je iskaz pred 

istraţnim sudijom Trećeg opštinskog suda povodom pretnji koje je protiv njega 

nedavno preko medija uputio Siniša Vučinić. Novinar nedeljnika Vreme Miloš 

Vasić - kome je Vučinić takođe pretio - biće saslušan naknadno, po povratku s 

odmora. Korać je posle saslušanja izjavio da je Vučinićeve pretnje shvatio 

ozbiljno „s obzirom na to da se radi o čoveku za koga su mediji pisali da je 

privođen zbog pokušaja iznude u Novom Sadu i da je posedovao oruţje bez 

dozvole,“ kao i da očekuje da će Tuţilaštvo podići optuţnicu. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za avgust 2009 

 

1.9. Beograd, 26.8.2009 - Portparol Trećeg opštinskog suda u Beogradu 

Dragan Milošević, potvrdio je medijima da je Treće opštinsko javno tuţilaštvo u 

Beogradu podiglo optuţni predlog protiv Siniše Vučinića zbog pretnji poslaniku 

Ţarku Koraću i novinaru Milošu Vasiću iznetih u medijima u Republici Srpskoj. 

 

Ustavom Republike Srbije (”Sluţbeni glasnik RS”, br. 98/2006) zajemčena je sloboda 

mišljenja i izraţavanja, kao i sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način 

traţe, primaju i šire obaveštenja i ideje. Ustav dalje predviđa da se sloboda izraţavanja 

moţe zakonom ograničiti, pod uslovom da je to neophodno radi zaštite prava i ugleda 

drugih, čuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda i zaštite javnog zdravlja, morala 

demokratskog društva i nacionalne bezbednosti Republike Srbije. Zakonom o javnom 

informisanju (”Sluţbeni glasnik RS”, br. 43/2003, 61/2005), dalje je predviđeno da niko 

ne sme, ni na posredan način, ograničavati slobodu javnog informisanja, ni jednim 

načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon 

posebno predviđa da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno 

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Zakon predviđa i da drţavni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i 

lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, imaju 

obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim 

uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Naţalost, protivno izričitoj zakonskoj 

odredbi, često je slučaj da se, posebno u lokalnim samoupravama, kao što se to u 

posmatranom periodu dogodilo u Aleksandrovcu, pojedinim novinarima uskraćuje pravo 

na informacije o radu organa ili pristup određenim događajima i konferencijama za 

štampu (vidi pod 1.1.) 

Indikativan je i slučaj lokalne televizije „Kolubara RTL“ iz Lazarevca kojoj je 

onemogućena kablovska distribucija programa na teritorijama opština Lazarevac, 

Lajkovac, Aranđelovac i Topola (vidi pod 1.2.) Zakonom o javnom informisanju 

predviđeno je da lice koje se bavi distribucijom javnih glasila ne sme da odbije da 

distribuira nečije javno glasilo bez opravdanog komercijalnog razloga, kao ni da za 

distribuciju javnog glasila postavlja uslove koji su suprotni trţišnim principima. Ova 

odredba se pre svega odnosi na distribuciju štampanih medija, budući da u odnosu na 

kablovsku distribuciju televizijskih programa, postoje i tehnička ograničenja kapaciteta 

distributivnih mreţa. U konkretnom slučaju uredništvo „Kolubare RTL“ iz Lazarevca 

optuţilo je kablovskog distributera „Kopernikus“ za skidanje programa sa mreţe u 

nameri da se spreči izveštavanje o malverzacijama u energetskom gigantu Rudarski 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za avgust 2009 

 

basen „Kolubara“. Direktor „Kopernikusa“ Srđan Milovanović odgovarajući na protest 

UNS-a, potvrdio je da isključenje nije posledica tehničkih razloga, kako je „Kolubari 

RTL“ prvobitno saopšteno, te ukazao da je problem zapravo u „Kolubari RTL“ koja nema 

dozvole RRA i RATELa. Ovakvo obrazloţenje direktora „Kopernikusa“, međutim, ne 

stoji. Naime, RRA izdaje objedinjenu dozvolu za emitovanje, koja u sebi sadrţi i dozvolu 

ili dozvole za predajnike RATELa, samo u slučaju zemaljskog emitovanja. U slučaju 

kablovskog emitovanja, kada konkretna stanica nema dozvolu za zemaljsko emitovanje, 

po Zakonu o radiodifuziji dozvola se izdaje mimo javnog konkursa i na zahtev samog 

kablovskog operatora. Dodatan problem predstavlja činjenica da, iako je vaţeći Zakon o 

radiodifuziji usvojen još 2003. godine, RRA još uvek nije počela da izdaje dozvole za 

kablovsko emitovanje, niti je makar usvojila pravilnike na osnovu kojih će takve dozvole 

izdavati. Posledica ovoga je da se u Srbiji, praktično svi kablovski programi, koji nemaju 

zemaljske dozvole (bilo iz razloga što nemaju ambicije da zemaljski emituju, ili pak što 

takve dozvole nisu dobili na Javnim konkursima) emituju praktično bez dozvole. I 

samom „Kopernikusu“ činjenica da „Kolubara RTL“ nema zemaljsku dozvolu, a da je 

izdavanje iste za kablovsko emitovanje zbog nepostojanja odgovarajuće podzakonske 

regulative RRA nemoguće traţiti, nije smetala da prethodne tri godine uredno distribuira 

ovaj program. 

Najzad, iako je avgust mesec kada je, zbog sezone godišnjih odmora, po pravilu manje 

slučajeva pretnji i pritisaka na novinare i medije, ove godine se to nije pokazalo kao 

slučaj. Za pohvalu je energična akcija tuţilaštva i policije povodom pretnji Siniše 

Vučinića novinaru Milošu Vasiću i narodnom poslaniku Ţarku Koraću. Protiv Vučinića je 

pre kraja avgusta već podignut optuţni predlog i očekuje se zakazivanje glavnog pretresa. 

Imajući u vidu da se u drugim sličnim slučajevima postupci ne pokreću uopšte, ili ne 

pokreću ovako brzo, moţe se ipak postaviti pitanje da li bi i sa pretnjama Siniše Vučinića 

bio isti slučaj da pored pretnji novinaru Milošu Vasiću, nije pretio i Ţarku Koraću, 

narodnom poslaniku i predsedniku Socijaldemokratske Unije. 

 

2. Sudski postupci 

2.1. Niš, 11.8.2009 - Opštinski sud u Nišu oglasio se nenadleţnim za vođenje 

postupka protiv dnevnog lista „Pres” po tuţbi bivšeg načelnika Vojne direkcije za 

imovinsko-pravne poslove Ţarka Šurbatovića. Isti sud je po zahtevu istog tuţioca, 

zbog istih podataka, ali objavljenih u niškom dnevniku „Narodne novine”, od 

istog autora Dragane Kocić, aprila ove godine doneo presudu po kojoj su novinar 

i glavni i odgovorni urednik lista duţni da Šurbatoviću i njegovoj supruzi 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI -  Izveštaj za avgust 2009 

 

nadoknade nematerijalnu štetu u iznosu od milion dinara. U tekstovima u 

„Presu” i „Narodnim novinama” novinarka Dragana Kocić objavila je navode 

optuţnice koju je protiv Šurbatovića i njegove supruge podnelo Okruţno javno 

tuţilaštvo. Šurbatović i njegova supruga su u međuvremenu za delo koje im se 

stavlja na teret optuţnicom, prvostepeno osuđeni. 

2.2. Šid, 11.8.2009 - Okruţni sud u Sremskoj Mitrovici naloţio je vraćanje 

Tatjane Pejić, nekadašnje direktorke Radio Šida, u radni odnos kao novinara na 

neodređeno vreme. Pejićeva je, posle izbora u jesen 2004. godine, razrešena 

funkcije i ponuđen joj je posao novinara, ali na određeno vreme, što je odbila da 

prihvati. Radio Šid je u obavezi da na ime izostalih zarada i doprinosa, ali i 

sudskih troškova, Tatjani Pejić isplati oko 3,5 miliona dinara.  

 

O prvostepenoj presudi Opštinskog suda u Nišu, iz aprila 2009. godine, kao primeru 

neprihvatljive prakse domaćih sudova, pisali smo u Prvom broju specijalizovane 

Publikacije „Monitoring medijske scene u Srbiji“ dostupnom na Internetu na adresi:  

http://www.anem.org.yu/admin/article/download/files/Publikacija%201%20%20FV

2%2031.08.2009..pdf?id=188. 

Tom presudom je sudija Jasmina Andrejević obavezala novinarku Draganu Kocić i 

glavnog i odgovornog urednika niških ”Narodnih novina”, Timošenka Milosavljevića, da 

plate milion dinara, na ime naknade štete, majoru Ţarku Šurbatoviću, bivšem načelniku 

Vojne direkcije za pravnoimovinske poslove Vojske Srbije, i njegovoj supruzi Gordani 

Šurbatović. 

Interesantno je da se u novom slučaju, uprkos identičnom činjeničnom osnovu, 

Opštinski sud u Nišu sada oglasio nenadleţnim i predmet uputio na dalji postupak 

Okruţnom sudu. U skladu sa vaţećim odredbama Zakona o javnom informisanju 

Okruţni sud nadleţan je za postupke po tuţbama koje se podnose zbog povrede prava na 

privatni ţivot. 

 

 

http://www.anem.org.yu/admin/article/download/files/Publikacija%201%20%20FV2%2031.08.2009..pdf?id=188
http://www.anem.org.yu/admin/article/download/files/Publikacija%201%20%20FV2%2031.08.2009..pdf?id=188

